اعلام آمادگی ایران برای اشتراک جهانی تجربیات حفاظت از آثار تاریخی

اعلام آمادگی ایران برای اشتراک جهانی تجربیات حفاظت از آثار تاریخی

تهران- ایرنا- مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گفت: وزارت میراث‌فرهنگی ایران آماده است تا تجربیات تخصصی خود را در عرصه حفاظت از بناها و آثار تاریخی، باستان‌شناسی و قوانین مرتبط در قالب تشکل آسیایی به اشتراک بگذارد.

به‌گزارش  گروه فرهنگی ایرنا از میراث‌آریا، سیدهادی احمدی روئینی، در گفت و گوی وبیناری روز دوم نخستین اجلاس «گفت‌وگوی آسیایی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی» که در چین در حال برگزاری است، با اشاره به سابقه تمدنی آسیا گفت: امروز آسیا مهد همه ادیان و گهواره تمدن است و نقش ایران در این باره غیرقابل انکار است.

او لزوم وجود یک ساختار فراملی در آسیا برای میراث‌فرهنگی را ضروری و حتی کمی دیرهنگام توصیف کرد و مشکل امروز حفاظت از میراث‌فرهنگی را پدیده‌های انسان ساخت مانند جنگ و ناآرامی، فشار توسعه، خشک‌سالی و کمبود منابع مالی و سوداگری در تجارت آثار تاریخی دانست و افزود: ایجاد صندوق حمایت از میراث‌فرهنگی در خطر آسیا، انجمن‌ها و تشکل‌های بدون مرز متخصصان در آسیا و اشتراک تجربیات بین جامعه متخصص قاره در بهبود وضعیت حفاظت موثر خواهد بود.

احمدی روئینی به سابقه حفاظت و مرمت در ایران و سابقه قانون‌گذاری در این حوزه اشاره کرد و از ظرفیت عظیم نیروی انسانی متخصص دانشگاهی و تجربی نام برد و به نهضت مرمت و احیای بناهای تاریخی در ایران که به واسطه رونق توریسم شکل گرفته اشاره و تقویت توریسم بین کشورهای آسیا و رفع موانع موجود را پیشنهاد کرد.  

برگزاری تورهای فرامرزی، صدور ویزاهای مشترک، ایجاد مسیرهای گردشگری فرامرزی و ایجاد تم‌های مشترک گردشگری از دیگر پیشنهادهای نماینده وزارت میراث‌فرهنگی بود.  

احمدی روئینی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حضور فعال در این ابتکار آسیایی را نوید داد و ایران را به‌عنوان عضو موسس این سازمان نوپا معرفی کرد.  

او از همه کشورها و خصوصا چین درخواست کرد تا در کنار یکدیگر در سطوح سیاسی، کارشناسی و تخصصی، به مواریث در خطر در کشورهای دارای مشکل جنگ و ناآرامی و اشغال کمک کنند.  

سایر نمایندگان کشورهای آسیایی هم کم و بیش مشکلات مشترک و اقدامات و پیشنهادهای خود را برای حفظ میراث‌فرهنگی در مقابل فشار توسعه و شهر نشینی عنوان کردند.  

مکزیک چند اثر باستانی را از ایتالیا پس‌ گرفت

مکزیک چند اثر باستانی را از ایتالیا پس‌ گرفت

مکزیک سه اثر تاریخی ربوده‌شده را از ایتالیا به این کشور بازگرداند.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، همچنان که مقام‌های مکزیک در تلاش برای بازیابی آثار هنری و تاریخی این کشور از نقاط مختلف جهان هستند، این کشور روز جمعه سه اثر باستانی ربوده‌شده‌ای را که در ایتالیا به مزایده گذاشته شده بودند پس گرفت.

این آثار تاریخی که بیش از ۲۳۰۰ سال قدمت دارند، یک دیگچه سفالین که با مجسمه‌هایی شبیه به انسان تزئین شده و دو اثر سرامیکی شبیه به چهره انسان هستند.

واحد حفاظت از آثار باستانی ایتالیا این سه اثر تاریخی را در جریان بررسی آثار باستانی مزایده‌ها مصادره کرد. به گفته وزارت امور خارجه مکزیک،  این آثار به طور غیرقانونی از این کشور خارج شده‌ بودند.

وزیر امور خارجه مکزیک در مراسمی که در رم برای استرداد این آثار برگزار شده بود بیان کرد: «کسانی که این آثار را می‌خرند و کسانی که این آثار را قاچاق می‌کنند مجرم هستند. اگر کسی یک شی‌ء مسروقه را خریداری کند در این جرم شریک است.»

ایتالیا از سال ۲۰۱۳ تاکنون ۶۵۰ اثر تاریخی و مذهبی را به مکزیک بازگردانده است.

بازگشت آثار تاریخی غارت‌شده از آمریکا به هند

بازگشت آثار تاریخی غارت‌شده از آمریکا به هند

مقامات آمریکا مجموعه بزرگی از آثار تاریخی غارت‌شده متعلق به هند را به این کشور بازگرداندند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیویورک‌تایمز، مقامات آمریکایی ۲۴۸ اثر تاریخی به ارزش کلی ۱۵ میلیون دلار را روز پنجشنبه به هند تحویل دادند.

مقامات آمریکا همچنین برای برگزاری دادگاهی در نیویورک برای دلال هنری که به قاچاق بسیاری از این مجموعه آثار متهم است، ابراز امیدواری کردند.

این دلال آثار هنری که «سبهاش کاپور» نام دارد پیش‌تر به عنوان مالک یک گالری هنری در منهتن شناخته می‌شد و از سال ۲۰۱۱ تاکنون در هند در بازداشت به سر می‌برد. جرایمی همچون سرقت و قاچاق مرتبط با بیش از ۲۵۰۰ اثر تاریخی آسیای جنوبی متوجه این دلال است.

آثار تاریخی که روز پنجشنبه به کنسولگری هند در نیویورک تحویل داده شدند، ۲۳۵ اثر که از انبارهای «کاپور» کشف و ۱۳ اثر که در جریان تحقیقات دیگری توقیف شده‌اند هستند.

از جمله این آثار به دو مجسمه برنزی متعلق به قرن دوازدهم و شانزدهم میلادی که به ترتیب ۴ میلیون و ۴۳۷,۵۰۰ دلار ارزش دارند می‌توان اشاره کرد.

دل‌نوشته‌هایی که بلای جان آثار تاریخى است

دل‌نوشته‌هایی که بلای جان آثار تاریخى است/ضعف در اجرای قانون یا کمبود امکانات؟

رقم قابل توجهی از درآمد کشورهای دارای جاذبه‌های توریستی از راه گردشگری و بازدید از بناها و آثار تاریخی آن سرزمین تأمین می شود، درایران نه تنها صنعت گردشگری از رونق خوبی برخوردار نیست که به دلیل عدم آگاهی برخی گردشگران از آثار باستانی و البته کم کاری و بی توجهی مسئولان روزانه شاهد کنده کاری و یادگاری نویسی بعضی گردشگران بر روی مهم‌ترین آثار تاریخی سرزمین مان مواجهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،با نزدیک شدن به ستون‌ها و دیوارهاى آثار تاریخى خطوط بى ضابطه، شعر ، دلنوشته و حکاکى اسم بر بدنه آنها بیش از هر چیز نمایان است.

عمق برخى از نوشته‌ها به حدى است که مشخص است از شیئى فلزى استفاده شده و بدنه آثار چند صد ساله ضربه‌هاى محکمى را متحمل شده است تا در نهایت یک تصویر که چیزى جز آسیب به همراه ندارد، نقش ببندد. برخى از ترَک هاى به جا مانده یادگار همین نقش هایى است که زمانى افراد در بازدید از این آثار به یادگار گذاشته اند.

« سندروم یادگارى نویسى» بر روى بناهاى باستانى و تاریخى سنت  اشتباهى است که نتیجه آن روى بدنه بسیارى از آثار برجاى مانده است.

این داستان به سالها قبل بر مى گردد زمانى که برخى براى نوشتن حرف هاى خود بر روى تنه هاى درخت شروع به کنده کارى مى کردند و در حال حاضر این سندروم، آثار تاریخى زیادى را نشانه گرفته است تا جایى که منجر به خطر آفرینى و حتى تهدید تخریب این بناها شده است.

در یک نمونه کاخ بار عام کوروش از کهن‌ترین ستون هاى ایستاده  با قدمتى بیش از دو هزار و 550 سال است که نشان مى دهد طرفداران «سندروم رایش سوم» یا همان سندروم یادگار نویسى آن را مورد آسیب و  به نوعى تخریب قرار داده‌اند. کم نیستند آثار تاریخى و باستانى که در طول سال‌ها جاى خراش و ضربه‌ها را در خود جاى داده اند و با گذشت سال‌هاى سال این آثار بر روى بدن بناهاى تاریخى خود‌نمایى مى کند.

 یادگارى نویسى، تهدیدى جدى براى حفظ آثار تاریخى

اما جدا از تصویر  زشتى که این نوع نوشته ها و حکاکى بر بدنه آثار تاریخى دارد؛ این حرکت بشدت براى حفظ و بقاى آثار خطرآفرین است و مى تواند خطر جدى به همراه داشته باشد .

این نوع تخریب‌گرى در قالب یادگار نویسى بر آثار و بناهاى تاریخى که حتى به ثبت جهانى رسیده اند، نشان مى دهد که ادامه این روند مى تواند هویت و تمدن تاریخى و فرهنگى یک سرزمین را نشانه بگیرد. کم نیستند آثار شناخته شده و مطرحى که بر روى بدنه آنها خط و خطوط مختلفى نقش بسته است و حتى دست نوشته هاى بازدید کنندگان و رهگذران با استفاده از میخ و زغال چهره شان را مخدوش کرده است.

تخریب ۲۰۰ خانه تاریخی در شیراز

یکی از طرح‌هایی که در جلسه شورای اداری استان فارس و رییس‌جمهوری طرح شد تشکیل کمیته بازنگری در میراثی بودن ۲۰۰ خانه تاریخی در شیراز است.
تخریب ۲۰۰ خانه تاریخی در شیراز

به گزارش تجارت‌نیوز، شورای اداری استان فارس در جلسه‌ای به ریاست رییس‌جمهوری ۱۳۳ طرح را در حوزه‌های مختلف برای اجرا مصوب کرده؛ یکی از این طرح‌ها تشکیل کمیته ۳ نفره‌ای با حضور نماینده استاندار فارس، نماینده میراث فرهنگی و نماینده شهرداری شیراز برای بازنگری در میراثی بودن ۲۰۰ خانه تاریخی در شیراز است. در این مصوبه تاکید شده که رای این کمیته لازم‌الاجراست.

ابراهیم رییسی همچنین شامگاه دوشنبه ۲۶ مهر در یک برنامه تلویزیونی بر نگرانی‌ها درخصوص احتمال تخریب خانه‌های تاریخی شیراز افزود و گفت: «در سفر شیراز مطلع شدیم اجرای طرح بین‌الحرمین، از حرم شاهچراغ تا حرم سید علاءالدین حسین، از سال‌ها پیش آغاز شده اما با موانعی مواجه و متوقف شده است، وقتی بررسی شد، معلوم گردید می‌شود مشکل را سریع حل کرد.»

محمدهادی ایمانیه، ‌استاندار فارس هم می‌گوید: «مقرر شد برای ۲۰۰ خانه اطراف حرم شاهچراغ، هیاتی تشکیل شود تا اگر بنا تاریخی است بماند و اگر نه فکری به حالش کنند.»

افزون بر نگرانی‌ها درخصوص سرنوشت خانه‌های تاریخی شیراز، جایگاه کمیته سه نفره برای بازنگری در میراثی‌ بودن این خانه‌ها نیز مورد ابهام قرار دارد. براساس قوانین جاری، وزارت میراث فرهنگی متولی تشخیص میراثی ‌بودن بناهاست و از این رو جایگاه قانونی این کمیته روشن نیست.