زخم کاخ موزه انزلی از خطاهای ریز مرمت غیراصولی

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاخ موزه بندرانزلی که به کاخ میان پشته نیز شهرت دارد در منطقه میان پشته و بین ۲ پل انزلی و غازیان واقع شده است و از اماکن تاریخی شهر بندری انزلی به شمار می‌رود.


این کاخ که یکی از باارزشترین مجموعه میراثی گیلان محسوب می‌شود با قدمتی نزدیک به یک قرن از جمله معماری های یادگار دوران قاجار محسوب می‌شود که نگینی در شهر ساحلی انزلی به شمار می‌رود.


کاخ موزه انزلی در میان باغ دلگشایی از درختان نارنج و ماگنولیا که از شمال به آب‌های نیلگون خزر ناره می کند قرار دارد و از جمله کارهای هنری این ساختمان پلکان داخلی ساختمان کاخ است که طبقات سه گانه را به هم وصل می‌کند. این پلکان طوری‌ ساخته شده است که اگر شخصی در شیروانی بایستند به دلیل فقدان پایه، واحد کف زیرین را خواهد دید.


زخم کاخ موزه انزلی از خطاهای ریز مرمت غیراصولی


اما آنچه بیش از همه طی روزهای اخیر کاخ موزه انزلی را به تیتر و نقل و قول فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی تبدیل کرده است، نحوه مرمت بنا می باشد که طبق اظهارات مسئولان میراث فرهنگی غیر اصولی بوده و خارج از نظارت میراث اجام شده است.


تصاویر منتشر شده از مرمت و رنگ آمیزی گچ بری‌های این کاخ که موزه نظامی شمال کشور نیز محسوب می شود مورد انتقاد متخصصان و کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.


مرمت کنندگان در فیلم منتشر شده در فضای مجازی ادعا می‌کنند که این مرمت با مشورت کارشناسان صورت گرفته و برای اینکه گچ بری‌ها جلوه بیشتری داشته باشند رنگ‌آمیزی شده‌اند.


اما در همان فیلم منتشر شده متخصصان مرمت میراث فرهنگی توضیح می دهند: «پس اگر نحوه مرمت براساس زیبایی شناسی ذائقه‌ای انجام می‌شود، بگوییم تخت جمشید هم اگر رنگ بخورد زیباتر است و با چنین دیدگاهی میراثی برایمان باقی نخواهد ماند.»

زخم کاخ موزه انزلی از خطاهای ریز مرمت غیراصولی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد