ارگ بم بعد از زلزله

بامداد پنج دی‌ ۱۳۸۲ زلزله‌ای به بزرگی ۶٫۶ ریشتر بم را لرزاند و علاوه بر خسارات جانی و مالی فراوان به شهر، باعث تخریب حدود ۸۰ درصد از ارگ بم شد. آسیب گسترده‌ به ارگ تا حدی بود که یونسکو آن را در فهرست «میراث در خطر» جای داد؛ هرچند بازسازی‌ها و مرمت‌ها از پس از زلزله بم تا سال ۱۳۹۲ باعث شد، کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو اصلاحات در نگهداری و مدیریت ارگ و محوطه اطراف آن را مورد قبول بداند و آن را از فهرست میراث در معرض خطر خارج کند.

ارگ بم بعد از زلزله

عکاس: Roozbeh Shivayi

پس از زلزله، سازمان جهانی یونسکو و برخی از کشورهای عضو آن کمک‌های مالی و فنی درخور‌ توجهی را به بازسازی ارگ اختصاص دادند که از آن جمله می‌توان به ژاپن، فرانسه و ایتالیا اشاره کرد. ژاپن علاوه بر ارسال ۱٫۳ میلیون دلار برای بازسازی آن، با تهیه تجهیزات و طرح سه‌بعدی ارگ، این پروژه را پشتیبانی کرد. وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا نیز با بودجه‌ حدودا ۵۰۰ هزار یورویی در استحکام‌بخشی و مرمت یکی از برج‌های ارگ مشارکت داشت. کمک‌های فرانسه و بانک جهانی نیز تاثیر بسزایی در امر بازسازی ارگ داشت تا اینکه در نتیجه این تلاش‌ها، ارگ بم از فهرست آثار در خطر یونسکو بیرون آمد.

داربست های مرمت ارگ بم

عکاس: Roozbeh Shivayi

ستاد نجات بخشی میراث فرهنگی بم پس از زلزله سال ۱۳۸۲ شکل گرفت و عملیات آواربرداری ارگ از سال ۱۳۸۳ کلید خورد که حدود هفت سال به طول انجامید. در این مدت کار مطالعه و مستندسازی نیز در دستور کار بود. اقدامات مرمتی ارگ از سال ۱۳۸۵ آغاز شد؛ هرچند بازسازی ارگ بم از سال ۱۳۸۸ به بعد با جدیت بیشتری ادامه یافت.

زلزله بخشی از تاریخ ارگ بم است و برخی نقاط آن به همان شکل پس از زلزله نگهداری می‌شوند

به گفته مسئولان، زلزله بخشی از تاریخ ارگ بم به شمار می‌رود و از آنجا که قرار نیست این ارگ به وضعیت پیشین قبل از زلزله برگردد، برخی نقاط آن به همان شکل پس از زلزله نگهداری می‌شوند.

بازسازی ارگ بم به شکلی بوده است که در صورت وقوع یک زلزله دیگر، از ویرانی گسترده آن جلوگیری به عمل آید و خسارت‌ها به حداقل برسد. جالب است بدانید که ۹۹ درصد عملیات مرمت ارگ با همت نیروهای بومی انجام شده است و در حال حاضر بخش‌های اصلی ایمن‌سازی شده‌اند تا گردشگران امکان بازدید از آن را داشته باشند.

سیل و آتش‌سوزی گریبان آثار تاریخی را گرفته است

دبیر علمی نشست تخصصی «میراث فرهنگی و مواجهه با بحران سیل» با تأکید بر حفاظت از میراث فرهنگی به روش سنتی گفت: حفاظت باید به شیوه‌های جدید نیز مورد توجه قرار گیرد و از مطالعات علمی رشته‌های دیگر در این حوزه بهره برد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا انیسی گفت: موضوع سیل و تخریب میراث‌فرهنگی در گذشته موضوعی دور به نظر می‌رسید و گمان نمی کردیم با وجود این خشکسالی‌ها روزی برسد که آثار تاریخی کشور در معرض خطر سیل قرار بگیرند.

او با اشاره به پیش‌بینی‌های پژوهشکده بناها و بافت‌های فرهنگی – تاریخی پژوهشگاه برای پیشگیری از تخریب‌های ناشی از بحران‌های طبیعی در آثار تاریخی گفت: هدف از برگزاری این نشست تخصصی نیز توجه به موضوع مخاطرات طبیعی است که هر روز شاهد گسترده شدن ابعاد آن هستیم.

وی به موضوع آتش‌سوزی‌های اخیر در آثار تاریخی ایران و جهان اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز به بحرانی تبدیل شده که باید نسبت به آن آگاه باشیم و برای جلوگیری ازآن برنامه‌ریزی کنیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌‌فرهنگی و گردشگری گفت : پژوهشگاه به عنوان یک دستگاه پژوهشی وظیفه دارد از لحاظ علمی موضوعات حوزه میراث‌فرهنگی را مطرح کند ولی نمی‌تواند تغییری در رویه‌ها ایجاد کند.

وی با اشاره به جدی بودن موضوع بحران در ایران تصریح کرد: وظیفه اجرایی کردن موضوعات در حوزه میراث‌فرهنگی به عهده معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

ارگ بم

ارگ بم قبل از زلزله

دژ یا قلعه بزرگ بم دارای ارگی است که در قلب دژ و مرتفع‌ترین بخش آن قرار دارد؛ این طور به نظر می‌رسد که به‌دلیل ابهت این ارگ، کل بنای دژ را ارگ می‌خواندند. جالب است بدانید که ارگ بم در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و امکان ارتباط ایران با آسیای مرکزی از شرق، خلیج فارس از جنوب و مصر از غرب را فراهم می‌کرد. این قلعه که از جاهای دیدنی بم به حساب می‌آید، تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد پررونق بود؛ هرچند بنابر دلایل نامشخصی متروکه شد.

عکس با کیفیت از ارگ بم

عکاس: هادی نیکخواه

ارگ بم، شهری باستانی با مجموعه‌ای از ساختمان‌های بلند است و شامل دو بخش رعیت‌نشین و حکومتی می‌شود که هر یک سازه‌ها و کارکرد خاص خود را داشته‌اند. در واقع، بخش علیای ارگ به‌عنوان مرکز فرماندهی سیاسی و نظامی و حکومت‌نشین کاربرد داشته است. این ارگ وسعتی حدود ۱۸ هزار مترمربع دارد و دیوارهایی با ارتفاع ۶ تا هفت متر آن را احاطه کرده‌اند. این دیوارهای تودرتو که تا مرکز ارگ ادامه دارند، بخش‌های مختلف ارگ را از هم جدا کرده‌اند.

ارگ تاریخی بم قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد و نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ ایران داشته و بارها مانع از گزند متجاوزان به ایران شده است. گواه این موضوع را می‌توان در داستان‌های خیره‌کننده از زمان تجاوز آقامحمد خان قاجار و کشته شدن لطفعلی خان مشاهده کرد. هرچند ارگ بم نتوانست در برابر زلزله هولناک سال ۱۳۸۲ مقاومت کند و به‌شدت تخریب شد؛ به همین دلیل از آن زمان به بعد کار مرمت روی اثر تاریخی ارگ ادامه داشته است.

تزیینات دیوار ارگ بم

عکاس: Roozbeh Shivayi

ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارگ بم باعث شد تا نه‌تنها به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان کرمان شهرت پیدا کند، بلکه در یک فروردین ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود و در نهایت در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد.

کاوش‌های مخفیانه باستان‌شناسان فرانسوی در سوریه و ضبط آثار تاریخی دیرالزور

باستان‌شناسان فرانسوی در مناطق تحت اشغال گروه تروریستی ی.پ.گ/ پ.ک.ک در سوریه شبانه و مخفیانه آثار تاریخی در استان دیر‌الزور را کاوش و ضبط می‌کنند.

15.07.2020
کاوش‌های مخفیانه باستان‌شناسان فرانسوی در سوریه و ضبط آثار تاریخی دیرالزور

دیرالزور/ خبرگزاری آناتولی

باستان‌شناسان فرانسوی که در مناطق تحت اشغال گروه تروریستی ی.پ.گ/ پ.ک.ک در سوریه فعالیت دارند، آثار فرهنگی و تاریخی که در استان دیرالزور کشف کرده‌اند را ضبط و به مناطق تحت کنترل نیروهای خارجی منتقل‌ می‌کنند.

به گفته منابع محلی در دیرالزور، باستان‌شناسان فرانسوی به فعالیت‌های حفاری خود در شهر باستانی «دور کاتلیمو» (تپه شیخ حمد) واقع در شمال شرقی استان دیرالزور ادامه می‌دهند.

در این فعالیت‌ها که اوایل سال جاری آغاز شد، در حال حاضر 10 باستان شناس فرانسوی حضور دارند که با حمایت تروریست‌های ی.پ.گ/ پ.ک.ک شبانه و به صورت مخفیانه کاوش می‌کنند.

به گفته منابع فوق، فرانسوی‌ها آثار فرهنگی و اشیای تاریخی که در این شهر باستانی کشف کرده‌اند را به میدان نفتی «عمر» که نظامیان فرانسه و آمریکا در آنجا حضور دارند، منتقل می‌کنند.

همچنین تروریست‌های ی.پ.گ/ پ.ک.ک نیز از نزدیک شدن غیرنظامیان به این شهر باستانی ممانعت و آنها را تهدید می‌کنند که دستگیر خواهند کرد.

شهر باستانی «دور کاتلیمو» که در فاصله 70 کیلومتری مرکز استان دیرالزور قرار دارد، به عنوان یکی از شهر‌های مهم متعلق به دوره امپراتوری آشور شناخته می‌شود.

همچنین باستان شناسان آلمانی نیز در این شهر باستانی که طی جنگ داخلی توسط تروریست‌های داعش و ی.پ.گ/ پ.ک.ک بارها خسارت دیده است، طی سال‌های 1978 الی 2010 فعالیت داشتند.

تاراج بزرگ آثار باستانی ایران در زمان خاندان پهلوی+عکس

از «غارت بزرگ» آثار باستانی ایرانی به دست آمریکا چه می دانید؟ خاندان منحوس پهلوی و شخص رضا خان در این میان چه نقشی داشتند؟ چرا امتیاز کاوش های باستان شناسی در سالهای 1931 تا 1941 به موزه های آمریکایی اعطا شد؟ با گزارش ویژه مشرق همراه باشید تا با ابعاد مختلف این تاراج بزرگ آشنا شوید.

گروه گزارش ویژه مشرق؛  ایران در سال های حکوت شاهان قاجار و پهلوی محل توجه و تمرکز قدرت های جهانی برای تاراج و غارت منابع خود بود . بین سال های 1925 تا 1941 امتیازات گوناگونی به کشورهای روسیه، انگستان و آمریکا داده شد. در سال 1932 امتیازی نفتی به انگستان و امتیاز شیلات دریای خزر در سال 1927 به روسیه داده شد. اما امتیاز مهم دیگری که خیلی به آن پرداخته نشده است، امتیاز کاوش های باستان شناسی است که در فاصله ی سالهای  1931 تا 1941 به موزه های آمریکایی اعطا شد. به نظر می رسد توافقی بین قدرت های سه گانه بر سر با ارزش ترین منابع ابران یعنی آثار باستانی، نفت و خاویار برقرار شده بود. در این گزارش سعی شده است با استفاده از کتاب « تاراج بزرگ » نوشته ی دکتر محمد قلی مجد که به استناد منابع دست اول وزارت امور خارجه ی آمریکا نوشته شده است، ابعاد این تاراج بزرگ بررسی شود.

بررسی اعطای امتیازات گوناگون باستان شناسی به آمریکایی ها در این گزارش برای درک درست رفتار آمریکا و دیپلمات های  این کشور با مردم مشرق زمین و به کار بردن رابطه ی گرگ و میش در سیاست خارجی آمریکاست. وقتی رابطه ی گرگ و میش و ارباب و رعیت باشد همه چیز از آن ارباب است از نفت و منابع دیگر گرفته تا مزیتهای استراتژیک و ژئوپلتیک و تا گنجینه ی میراث باستانی چند هزار ساله ی یک ملت. بسیاری از موزه های آمریکایی با همکاری دولت آمریکا و به خصوص کمک های وزارت امور خارجه ی این کشور توانستند به بهانه ی تعمیر و مرمت و انجام تحقیقات علمی ، آثار و اشیای ارزشمندی را که میراث کهن ایرانیان بود به تاراج ببرند.


دکتر مجد نویسنده ی کتاب، بعد از دیدار از چند موزه ی آمریکایی می گوید:

« من از موزه‏هایی مانند موزه هنر در نیویورک و موزه‏های متعدد اسمیتسونیان در واشنگتن دیدن‏ کرده‏ام.امری که در همه آنها مرا بی‏نهایت به حیرت انداخت این بود که موزه‏های مذکور تقریبا تمام آثار باستانی و مصنوعات هنری ایران را در فاصله زمانی 1925 تا 1941 تصاحب کرده‏ بودند.بویژه متوجه شدم موجودی عظیم اشیاء دوران ساسانی و اسلامی از جمله سفالینه‏های به‏ غایت منحصر به فرد و ارزشمند نیشابور در موزه متروپولیتن همگی در دهه 1930 به تملک این‏ موزه درآمده‏اند.یک محراب بزرگ 1400 ساله از جنس کاشی لعابی متعلق به اصفهان بیش از سایر اشیاء توجهم را به خود جلب کرد.این محراب نیز در همان دهه 1930 به این موزه منتقل‏ شده بود،اما اثر هنرمندانه‏ای به این بزرگی که حدود 1300 سال در یکی از مساجد اصفهان آرام‏ گرفته بود چگونه از نیویورک سردرآورده است؟»

فرانسه و امتیاز انحصاری آثار باستانی
کشورهای غربی از قرن هجدهم میلادی متوجه وجود آثار و اشیاء ارزشمند در منطقه ی بین النهرین شدند و فعالیت هایی را در مناطق باستانی ایران ، مصر و عثمان یشروع کردند. درمیان این کشورها، فرانسه توجه ویژه ای به ایران داشت و همین توجه ویژه موجب انعقاد قرادادی در سال 1900 بین ایران و فرانسه و اعطای حق انحصاری و دائمی کاوش های باستان شناسی در ایران به  این کشور شد.

این پیمان عملاً حق کاوش های باستان شناسی را از دیگر دیگر کشورها سلب می کرد و از نفوذ انگستان و روسیه به حوزه ی باستان شناسی ایران جلو گیری می کرد. اما این امتیاز برای فرانسه همیشگی نبود و با ظهور حکومت پهلوی در سال 1925 در های ایران به روی باستان شناسان خارجی باز شد. آمریکایی ها اعتراضاتی را به قانون موجود وارد ساختند و انحصار کاوش های باستان شناسی برای فرانسه را نا عادلانه خوانده و مدعی شدند که این کشور نتوانسته است به طور مناسب از شرایط بهره برداری کند. برای همین با کمک عده ای در داخل ایران تلاش های خود را برای لغو معاهده ی 1900  شروع کردند. آرتور اپهام پوپ مشاور موسسه ی هنر شیکاگو در زمینه هنر اسلامی به همراه عبدالحسن تیمور تاش، وزیر فواید عامه، محمد علی فروغی وزیر مالیه و حسین علایی سفیر سابق ایران در واشنگتن در این زمینه تلاش های فراوانی را انجام دادند. برای لغو این قرارداد، طرحی به مجلس فرستاده شد که به دلیل در خطر افتادن برخی امتیازات دیگر( من جمله قرارداد شرکت نفت ایران و انگلیس) ، تصویب نشد. بعد از شکست این طرح بود که تلاش های دیپلماتیک آمریکا برای حل مسئله شروع شد.