از آثار باستانی کشور خویش نگهداری کنیم

آثار باستانی هر کشور پیشینه تاریخی آن کشور محسوب می گردد و این آثار دارای ارزش و اهمیت فراوانی هستند مردم با دیدن آنها به وحدت ارزش های انسانی پی می برند و آثار باستانی را میراثی همگانی می دانند.

 

هر تکه ای از ایران دارای ارزش تاریخی است و تمدنی چند هزارساله است و برای حفظ و نگهداری آن باید تلاش بسیار نمود.

 

خوشبختانه برنامه وسیع ودامنه داری همانند یک جهاد ملی برای حفظ و نگهداری آثار معماری باستانی در کشور در حال انجام می باشد بنابراین شاید بررسی انچه در زمینه نگاهداری ومرمت آثار باستانی در پاره ای کشورهای اروپائی معمول گشته از نظر آگاهی مردم سرزمین ما بی فایده نباشد وتوجه به بهره گیری از تجربیات بیشماری که در این باره بعمل آمده است بتواند ما را در این راه یاری نماید.

 

نخستین نکته ای که در امر تعمیر بناهای باستانی پیش می آید آنست که ازنظر اسلوب و شیوه چه رویه ای را باید پیش گرفت آیا هنگام تعمیر یک اثر تاریخی باید در نظر داشت که آنچه در معرض انهدام قرار گرفته است درست همانند آنچه بهنگام آبادانی در آن بنا به چشم می خورده است دوباره زنده کرد یا آنکه در ترمیم خرابی ها باید به بهتر ساختن بنا توجه نمود. در حدود یک قرن پیش کشورهای اروپایی پذیرفته بودند که هنگام تعمیر یک بنای تاریخی باید همه بخش های آن را به شیوه معماری و زینت های قرون میانه در آورد و این طرزتفکر چنان میان باستان شناسان ومعماران وهنرمندان طرفدار پیدا کرده بود که حتی پاره ای بناها راهم که نیازمند به مرمت نبود به این شیوه درآوردند به این ترتیب بسیاری از ساختمانها ی باشکوه رنسانس از میان رفت. اینگونه تغییرات بر آن نظر استوار بود که معمولا" یک ساختمان تاریخی دردوره های گوناگون پدیدار گشته وبخش های مختلف آن به شیوه های متنوع بوجود آمده است از اینرو لازمست برای بخشیدن هماهنگی بیشتر به تمامی اثر همه قسمتهای آنرا به شیوه واحد در آورد.

 

ولی کم کم در مقابل این گروه عده دیگری پیدا شدند که نه تنها این رویه را نمی پسندیدند بلکه اعتقاد آنها بر آن بود که مجموعه یک بنای تاریخی هر چه باشد خود یک حقیقت تاریخی است و باید آنچنان که هست به آن احترام گذاشت و این گروه بر مبنای یک عکس العمل طبیعی آنچنان در عقاید خود جلو رفتند که اگر بر حسب مثال در یک بنای باستانی بخش بسیار زشت و ناپسندی هم که بهیچوجه نه ارزش هنری داشت نه ازنظر شیوه در خور اهمیت بود فرو می ریخت بر آن بودندکه باید آن بخش را بی کم و کسر به حال اول در آورد در هر حال چنین بنظر می رسد که در امر تعمیر ومرمت بناهای باستانی نمی توان یکباره ذوق و سلیقه را کنار گذاشت و کورکورانه از تاریخ پیروی کردهمچنین نمی توان یکباره سلیقه شخصی را جایگزین یک واقعیت تاریخی وباستانی نمود. ما در ایران بناهایی چون مسجد جامع کهنه اصفهان را داریم که خود گویای ده قرن بلکه بیشتر تاریخ معماری در ایران است بخش های گوناگون آن هر یک به شیوه زمان خود ساخته شده و تزیین گردیده است وهمه آنها به سهم خود دلپسند وزیباست و به علت همبستگی شیوه در معماری ایرانی ضمن قرون متمادی تعادل هماهنگی هم در این بنا از میان نرفته است و ما هرگز نمی توانیم به خود اجازه دهیم درتعمیر این بنا شیوه سلجوقی را برصفوی یا صفوی را برتیموری رجحان دهیم ولی اگر درهمین بنا کاشی از کاشیکاریها بکلی از میان رفته باشد وهیچگونه سندی هم در دست نباشدکه از روی آن بتوان به نقش اولیه آن تزیین پی برد در آنحال شاید روا باشد هنگام پدید کردن آن بخش به حفظ هماهنگی در تمامی بنا وکیفیت ممتاز آن به هر حال بیشتر سلجوقی است تا صفوی آن قسمت را به شیوه عالی در آوریم واز کاشی خشتی که در دوره های بعد متداول گشت صرفنظر نمائیم.

 

نکته دیگری که درامر تعمیر وتجدید بناهای باستانی پیش می آید آنست که پاره ای اوقات یک اثر تاریخی بکلی ویران گشته وهنگامی در صدد تعمیر آن بر می آیند که فقط چند پی باقی مانده وتوده ای به هم انباشته بیشتر از بنا به جای نمانده است در اینگونه موارد با توجه به مدارک واسناد این بنا را همانند آنچه در گذشته بوده است برپا کرد یا آنکه لازمست در ساختن مجدد آن ذوق وسلیقه تازه ای به کار برد ومهر قرن حاضر را برآن زد؟ البته اهل فن درهمه موارد بادوباره سازی بناها با همان مصالح وصد درصد با همان اسلوب پبشین موافق نیستند و در اینگونه موقعیت ها گذاشته از رعایت احترام عقیده مردمان شهری که اثر تاریخی به آن تعلق داشته است سنجش هنری وباستانشناسی را نیز به میان می کشند وفقط درصورت تشخیص ارزش فوق العاده آن ساختمان وباتوجه به هماهنگی احتمالی آن به بناهایی که در روزگاران بعد گرداگرد آن پدید شده است ساختن مجدد آنرا آنچنانکه تاریخ نشان می دهد تصویب می نمایند.

 

از میان کشورهای اروپائی انگلیسی ها در امر تعمیر بناهای تاریخی وکلیساهای کشور خویش سلیقه خاصی دارند و آن اینست که معتقدند یک بنای باستانی را باید همچنان مخروبه بحال خویش گذاشت و سعی کرداطراف انرا با چمن کاری و هنر باغ آرائی زینت دادو منظره تاریخی زیبا و لطیفی که بیننده را به دنیای رویایی قرون ببرد پدید کرد ولی این نظر با آنکه خالی از پاره ای ملاحظات شاعرانه نیست در بسیاری موارد مشکلاتی پدید می کند که حل آنها ساده نیست. بر حسب مثال اگر طاق یک بنای باستانی فرو ریخته باشد و در عین حال دیوارهای این بنا گچ بری ها و نقاشیهائی داشته باشد آیا میتوان اجازه داد که برف و باران ودیگر عوامل طبیعی اندک اندک این آثار هنری را نابود سازد تا ما شاهد یک کهنگی طبیعی وفرسایش و انهدام باشیم که بدانوسیله شعر زمان را دریافت کنیم. حقیقت آنست که بسیاری از اینگونه بناها را درانگلستان با دست کاری بسیار اندک بحال خویش گذاشته اند کلیساهائی هستند که فاقد تزیینات بوده و در عین حال از سنگ وساروج ساخته شده اند بنحوی که میتوان احتمال داد این آثار که بیشتر آنها فاقدپوشش و سقف هستند بهمین گونه قرنها نیز بجای بمانند.

 

البته ما در ایران در بسیاری از بناهای خویش نمی توانیم این رویه را پیش گیریم بویژه آنکه بخش بزرگی از بناهای باستانی ما از آجر وحتی خشت ساخته شده است و اگر کهنگی ناشی از زمان به پاره ای مصالح ساختمانی چون سنگ عظمت تازه ای بدهد بی شک ویرانی بناهائیکه از مصالح ظریف تر ساخته شده است جز برانگیختن حس تاثرزیبایی دیگری در برندارد وما در کشورخویش جز درتخت جمشید وپاسارگاد وصفه مسجد سلیمان و دیگر بناهائی از این نوع در دیگر جاها نمی توانیم از این شیوه پیروی کنیم. یکی دیگر از نکات بسیار مهم که در روزگار ما بعلت هجوم سیاحان وبازدید کنندگان به بناهای تاریخی پیش آمده است ویرانی وخرابی سریع تر اینگونه آثار بعلت فرسایش است .

 

در کشورهای اروپائی خیلی زود به این نکته توجه شد ونگاهدارندگان بناهای باستانی دریافتند اگر به وسیله ای توجه سیل جمعیت را در اینگونه ساختمانها به بخش های گوناگون که گاهی اوقات لازمست تصنعی بوجود آید معطوف نکنند دیری نمی پاید که نگاهداری بنا از نظر استحکام غیر قابل امکان خواهد شد وبه این منظور نه تنها به ایجاد باغهای گردشی دراطراف بناهای تاریخی و تمرکز وسائل تفریح وسرگرمی در آنها دست زدند بلکه کوشیدند باایجاد نمایشگاههای موقتی وجالب درمجاورت آثار تاریخی از هجوم سیل جمعیت به درون بناها بکاهند. در زمینه محکم کاری دربناهای باستانی گروهی برآنندکه این بخشها باید بطور وضوح مشخص باشدوسعی نگردد کارنو را کهنه جلوه داد و در این امر با توجه به احترام گذاری به خطوط اصلی بنا و هیئت اولیه آن و بی آنکه هماهنگی ساختمان از دست برود بخش های نوساز رابطور آشکارا باسادگی هر چه تمامتر کناربخش های کهنه قرار داد واز این دوگانگی نهراسید زیرا هیچ عاملی در زمینه زیباشناسی آثار هنری بیش از دریافت گول خوردگی و دروغ در بیننده ایجاد یاس نمی نماید.

 

بر حسب مثال اگر یکی از پایه های یک بنای سلجوقی که برروی ملاط میان آجرها مهر مشخص خود را دارد ویران شده و نیازمند به تعمیر باشد هیچ عیبی نخواهد داشت که این بخش را با آجرهای نو تعمیر کرد وملاط را هم بحال خویش گذاشت و از تقلید مهر زمان سلجوقی خودداری کرد زیرا در اینگونه تعمیرات هدف نهائی پیش گیری از انهدام بخشهای باقیمانده بناست نه تقلید بخش کهنه که البته در زمینه هر مورد خاصی ازتعمیر خطوط برجسته گچی و ویرانی بخش های سنگی و غیر آن باید راه حل مناسبی به فراخور موقعیت بنا پیش گرفت ونمی توان یکباره یک روش را بردیگر روشها ترجیح داد. تجربیاتی که ذکر شد می تواند معماران هنرمند ومهندسان با ذوق و اندیشمند ایرانی را برانگیزد که بخشی از کوششهای خویش را به مطالعه در نگاهداری بناهای زیباوباستانی کشور بزرگ ما که از این نظر در دنیا مقام والائی دارد معطوف نمود و مردم هنر دوست ما را به بزرگی وظیفه ای که در این زمینه درمقابل تاریخ دارند توجه دهد. همچنبن مبالغ هنگفتی که مردمان کشورهای گوناگون دنیا به نگاهداری بناهای باستانی کشور خویش تخصیص می دهند گویای اعتبار واهمیتی است که برای اینگونه ساختمانها قائلند در صورتیکه در مقام مقایسه بیشتر ساختمانهای باستانی ما هم از نظر قدمت و زیبایی و ارزش هنری بر بناهای باستانی دیگر کشورها رجحان دارد و هم از نظر شمار از آنها فراتر می رود و با یادآوری این نکته که این آثار بعلت کهنه تر بودن و فرسودگی به مراقبت وصرف هزینه های بیشتر نیازمند است توجه خاصی که لازمست به این امر معطوف گردد روشن تر میشود. جای تردید نیست که هر گونه هزینه ای در این راه بمصرف برسد نه تنها از نظر حفظ حیثیت ملی در خور تحسین است بلکه به بالا بردن در آمد کشور از طریق جلب سیاح و دیگر امکانات کمک فراوان خواهد نمود.

تحقیق در مورد آثار تاریخی ایران

تحقیق در مورد آثار تاریخی ایران

تحقیقات و پژوهش های زیادی از سال ۱۳۳۸ هجری شمسی توسط تاریخ شناسان و باستان شناسان آلمانی در آسیا و اروپا برای یافتن وجوهات پنهانی فرهنگ ها و تمدن های آسیا و اروپا شکل گرفت.


آثار تاریخی ایران در کتاب تحقیق کنونی بر اوراسیا

این کتاب تحقیقاتی که در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۸۷ منتشر گردیده است شامل ۲۶۹ صفحه می‌باشد که ۸ صفحه از آن به تحقیقاتی که بر روی آثار تاریخی ایران انجام شده است، اختصاص یافته است. در این ۸ صفحه اطلاعاتی درباره ی منطقه تخت سلیمان، تپه پهلوان و ریوی توضیحاتی آمده است.


اثر تاریخی تخت سلیمان

تخت مادر سلیمان یا قصر ابونصر که در استان فارس و شرق شیراز واقع شده است با تخت سلیمان (شیز) که در آذربایجان غربی قرار گرفته است متفاوت است. در ابران مناطق مختلفی با نام تخت سلیمان وجود دارد، اما آنچه که در این کتاب بر روی آن بحث شده است، تخت مادر سلیمان در استان فارس است.تحقیق در مورد آثار تاریخی ایران


yektanet-logo-sign

تبلیغ

با استفاده از وبسایت آپ آسان تر از همیشه برای سفرت بلیت بخر

با استفاده از وبسایت آپ آسان تر از همیشه برای سفرت بلیت بخر


مشاهده

طبق پژوهش های انجام شده بر روی ظروف و قعات سنگی و سفالی داخل این بنا، محققان و باستان شناسان بر این باورند که این منطقه به دوره های هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی برمیگردد که در این کتاب دوره ساسانی مدنظر واقع شده است.


آثار تاریخی ریوی

منشا حکومت اشکانیان که بنابر کتاب های تاریخی حدود ۴۸۰ سال حکومت کرده اند و حتی زادگاه حکومت پارت از این منطقه شروع گردیده است. این منطقه به جهت کهن بودن و زادگاه حکومت های اولیه بودن منطقه ی تاریخی مهمی به حساب می‌آید که باستان شناسان زیادی به تحقیق و جستجو برای یافتن نشانه های اولیه تمدن ها به این منطقه پا نهاده اند.تحقیق در مورد آثار تاریخی ایران


باستان شناسان المانی سالهاست که در این منطقه تاریخی با ابزار آلات باستان شناسی در تمامی فصول سال در حال کاوش هستند تا بتوانند رازهای باستانی را که در لایه های گوناگون این خطه نهفته است برای همگان آشکار سازند. همچنین آنان به دنبال پیدا کردن قدیمی ‌ترین مناطق تمدنی ایران کهن هستند که بتوانند حلقه های مفقوده شده فرهنگ سازان تمدن بشری و همچنین عظمت تاریخ فرهنگ و تمدن کشور ایران که در این شهر پنهان شده است را رمزگشایی کنند. اهمیت این تپه تاریخی یا همان شهر باستانی ریوی به اندازه ای است که استاندار خراسان شمالی محمد رضا صالحی در یکی از نشست های شورای برنامه ریزی این موضوع را خواستار شد که منطقه ریوی در فهرست جهانی ثبت شود.


اثر تاریخی تپه پهلوان

تپه پهلوان در خراسان شمالی قرار دارد. این مکان نیز جزو مکان های بسیار کهن و قدیمی در ایران و جهان به حساب می‌آید که از اولین هزاره پیش از میلاد مسیح باقی مانده است. به گفته محققان ساخت و تولید سفال های قرمز و مشکی با نقوش مختلف در این منطقه رواج داشه است. شاید تپه پهلوان را بتوان به عنوان یکی از شرقی‌ترین نقاط گسترش فرهنگ چشمه‌علی مطرح کرد. هرچند که نقوش سفال‌های دوره چشمه‌علی کشف‌شده در تپه پهلوان بسیار ساده و ابتدایی هستند.تحقیق در مورد آثار تاریخی ایران

پل خشتی نیاکو

یکی از شهرستان های قدیمی و زیبا در استان گیلان شهرستان آستانه اشرفیه است که در قسمت شمالی آن قرار دارد. این شهرستان یکی از مناطق آزاد ایران به شمار می رود که همراه با مناطق آزاد رشت و بندر انزلی در استان گیلان قرار گرفته است. این شهرستان از اطراف به دریا،  شهرستان رشت، منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی و رودخانه سفیدرود محدود می شود. در گذشته این شهرستان، کوچان نامیده می‌شد و پس از تدفین پیکر سید جلال‌الدین اشرف پسر امام موسی کاظم (ع) در این شهر نام آن را به درگاه (آستانه) ورود به بارگاه سید جلال الدین اشرف یا «آستانه اشرفیه» تغییر دادند. آب و هوای آستانه مانند دیگر نقاط گیلان از نوع آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای با رطوبت کمی بیشتر است. در بعضی از سال ها، چنانچه توده هوای سرد شمال، این ناحیه را تحت تأثیر قرار دهد، نظم و اعتدال چند ساله به هم می خورد و شدت سرما، زیاد می‌شود. این شهرستان به خاطر قدمتی که دارد، انواع مختلفی از آثار تاریخی را در خود جای داده است که از میان آن ها می توان آرامگاه محمد معین، ساحل و بازار، بقعه سیدجلال‌الدین اشرف،  بقعه آقا سید محمد، پل خشتی نیاکو و بسیاری دیگر نام برد.

معرفی پل خشتی نیاکو

معرفی پل خشتی نیاکو

یکی از انواع آثار تاریخی که در ایران وجود دارند، پل های تاریخی هستند. این پل ها علاوه بر اینکه هنوز برای عبور و مرور از آنها استفاده می شود، به عنوان اثری تاریخی سالانه بازدیدکنندگان بسیاری نیز دارند. یکی از این پل ها، که در استان گیلان شهرستان آستانه اشرفیه و روستای نیاکو قرار دارد، پل خشتی نیاکو نامیده می شود. این پل در دوران صفویه ساخته شده است و تا به امروز همچنان به فعالیت خود به عنوان پل ادامه می دهد. در گذشته این پل از اهمیت زیادی برخوردار بوده، زیرا بر سر راه لاهیجان به رشت قرار داشته است که در زبان محلی از آن با عنوان «خشت پل» نام می برند. در حال حاضر مسیری جدید برای رشت به لاهیجان ساخته شده که باعث شده است، دیگر از این پل استفاده نشود و تنها برای عبور و مرور اهالی روستای نیاکو کاربرد داشته باشد. پل خشتی نیاکو در سال 1335 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 1443 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. اگر دوست دارید درمورد این پل بیشتر بدانید ادامه این مطلب از مجله مستر بلیط را از دست ندهید.

 https://mrbilit.com/mag/niako-bridge/

«قیزقلعه» ساوه تا پایان اردیبهشت ماه مرمت و بازسازی می‌شود

به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، رضا ایاز با اشاره به اینکه بنای تاریخی «قیز قلعه» از سلسله قلعه‌های تاریخی دوران اسماعیلیه است اظهار کرد: این بنای تاریخی به شماره ۸۶۰۰ در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۹۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنای تاریخی «قیز قلعه» از سلسله قلعه‌های تاریخی اسماعیلیه است که همزمان با قلعه‌الموت که حسن صباح در آن مستقر بود به عنوان یکی از دژهای نظامی این سلسله مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه، «قیز قلعه» را از نظر قدمت و عظمت واجد ارزش و زیبایی عنوان کرد و افزود: این قلعه سنگی دارای تالارهای متعدد، رواق‌ها و ایوان‌هایی است که از ارزش معماری آن محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: امسال با اعتبار پیش‌بینی شده که حدود ۱۴۰ میلیون ریال است درصدد مرمت و آماده‌سازی این بنا با هدف بازدید گردشگران هستیم.

ایاز با بیان اینکه مسیر دسترسی به قیز قلعه برای بازدید گردشگران صعب‌العبور است، افزود: سال گذشته مرمت بخشی از پله‌های مسیر دسترسی انجام شده بود که امسال نیز ادامه آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: لازم است مسیر دسترسی مناسب تا پای کوه برای سهولت دسترسی به قلعه ایجاد شود و هم اکنون با استفاده از مصالح بومی و سنگ‌لاشه‌هایی که در محل کوه قرار دارند پلکان در مسیر دسترسی به قلعه انجام خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه با بیان اینکه مرحله بعدی کار پس از آماده‌سازی مسیر دسترسی آغاز می‌شود، اظهار کرد: در این مرحله نسبت به ساماندهی محیط قلعه با اجرای ادامه بازسازی پله‌ها و مسیر دسترسی برای سهولت دسترسی به این بنای تاریخی اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های انجام شده بنای تاریخی قیز قلعه تا پایان اردیبهشت امسال برای بازدید گردشگران آماده خواهد شد، افزود: «قیزقلعه» ساوه از آثار معماری شگفت انگیز ایران است که پیشینه آن به دوران پیش از اسلام و دوره ساسانی باز می‌گردد. این مجموعه عظیم دارای ۳۰۰۰ مترمربع مساحت است که دو بخش دژ دفاعی و قصر را شامل می‌شود.

کد خبر 5195838

سعدی مولفه‌های زبانی را بازیچه خود کرد

سعدی مولفه‌های زبانی را بازیچه خود کرد

شیراز ـ سومین شب از سلسله برنامه‌های «هفت شب بر خوان سعدی» امشب با حضور سه تن از اساتید دانشگاه برگزار شد و در این برنامه، روانی و سادگی بیان سعدی مورد بررسی قرار گرفت.

 نسرین فقیه ملک مرزبان، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا جمعه شب در سومین شب از سلسه برنامه‌های «هفت شب بر خوان سعدی» که به مناسبت یادروز استاد سخن، سعدی شیرازی و به همت مرکز سعدی شناسی به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه در سخن سعدی اثری از فریب و دروغ و مقوله‌های تصویرگرایی مشاهده نمی‌شود، اظهار داشت: یکی از دلایلی که سعدی زبان عام را می‌پذیرد همین است که خیلی خوب منظورش را به مخاطب منتقل می‌کند.

وی افزود: به قول یکی از فلاسفه، عملاً امتزاج افق ایجاد می‌کند، یعنی ذهن گویندده با ذهن متن چنان امتزاج پیدا می‌کند که شما حس عشق می‌کنید، حس نفرت می‌کنید، حس حسرت می‌کنید، این احساس به شما منتقل می‌شود و در آن ابلاغ همسو با احساس سعدی و منظور او جلو می روید، سعدی اگر خیلی تصویرگرایی می‌کرد، ای بسا این اتفاق نمی‌افتاد و شما درگیر تصویر و لغت می‌شدید.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه بیان کرد: سعدی منظور حسرتش را با کلماتی بسیار ساده و روان و مولفه‌هایی بسیار ساده تفهیم می‌کند ضمن اینکه سعدی زیاد وعده می‌دهد، زیاد امر می‌کند، خیلی از مواقع از وصال می‌گوید، از ناکامی حرف می‌زند و جالب اینکه در باب وصال باز این حس را درک می‌کنند.

فقیه ملک مرزبان با بیان اینکه سعدی مؤلفه‌های زبانی را اندکی با حوصله‌های تصویرگری خیال‌های عشاق گذشته بازتر می‌کند مانند بیان داستان خسرو و شیرین، افزود: او قصد ابلاغ منظور و حس را دارد نه قصد بازی با کلمات، سعدی در بستری از مؤلفه‌های زبانی ساده، اسم، فعل، حرف و در بستری از قالب‌های وزنی و موسیقیایی کلماتی که در دوره او جاری و باقی بوده است و امروز هم در میان مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد به بیان منظور می‌پردازد.

عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه الزهرا، بیان کرد: سعدی بیشترین بازی که با ذهن ما می‌کند این است که کنش‌های منظوری را در غزل به ذهن مخاطب ورود می‌دهد و حس شما و غرض حاصل از کلام را در متن خود چنان می‌گنجاند که چاره‌ای ندارید جز اینکه با او همراه شوید و یا از حس او لذت ببرید یا خشمگسن شوید و یا حتی ملامتش کنید.

فقیه ملک مرزبان تاکید کرد: سعدی را باید دوست داشته باشیم چون حدود هفت قرن پیش، کاری با احساس و قلب ما کرد که انگار مؤلفه‌های زبانی بازیچه او هستند که برای منظور باید استفاده شوند.

آثار کلاسیک ادبیات ایران باید از سه گونه ارسطوری عبور کند

سیدمهدی زرقانی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم به بررسی تعریف گونه و سپس گونه شناسی آثار سعدی پرداخت و تعریف اولیه ژانر را بر اساس سه گونه ارسطویی دانست.

وی گفت: برای رده بندی در آثار کلاسیک ادبیات ایران باید از سه گونه ارسطویی عبور کنیم چرا که در طبقه بندی آثار کلاسیک ادبی ما نشانه‌ای از سه گونه ارسطویی نیست اگرچه کلاسیک‌های ما تا حدودی با رده بندی‌های ارسطویی آشنا بوده‌اند اما بر اساس صفات مختص به خود، آثار را رده بندی می‌کردند که پدیده نام دهی به آثار همچون مجالس، قصیده و غزل نشانی بر این مدعاست.

این استاد دانشگاه همچنین در تعریف ژانر یا گونه گفت: ژانر به زبان ساده عبارت است از تعدادی از متن که در یک طبقه قرار می‌گیرند و از قواعد زبانی یکسانی پیروی می‌کنند اما ما می‌توانیم در تعریف خود از ژانر بگوییم که برای تعیین ژانر آثار ما نه فقط به محتوا و نه فقط به فرم بلکه به مجموع ویژگی‌های محتوایی و فرمی توجه می‌کنیم.

وی در ادامه سبک‌های مختلف ادبیات کلاسیک ایران همچون غزل و قصیده را نوعی ژانر عنوان کرد و گفت: این تصور که غزل تنها باید از فرم بیرونی پیروی کند تصور غلطی است چرا که قصیده و غزل برای ما ژانر است نه فقط یک فرم بیرونی، زیرا غزل و قصیده در طول تاریخ خود دارای زیرگونه‌هایی شده است که این دسته بندی ها هم بر اساس فرم و هم بر اساس محتوا است.

زرقانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نمی‌توان گلستان و بوستان سعدی را در قالب یک ژانر خاص قرار داد، بیان کرد: مهمترین ژانر کلاسیک در آثار سعدی گونه حکایت است که به وفور دیده می‌شود اما این پرسش مطرح می‌شود که حکایت‌های خاص گلستان چه ساز و کارهای روتوریکی و استاتیکی داشته‌اند که به سعدی تشخص داده‌اند؟ متأسفانه علیرغم پژوهش‌های فراوانی که در حوزه سعدی شناسی انجام گرفته هنوز در زمینه گونه شناسی آثار سعدی انجام نگرفته است و برای این کار باید ابتدا ژانرهای کلاسیکی همچون غزل را به رسمیت بشناسیم.

او همچنین ژانر مجالس را یکی دیگر از مهمترین ژانرهای به کار رفته در آثار سعدی در کنار حکایت دانست و یادآور شد: متأسفانه هنوز هم، چه در مورد سعدی و چه دیگران ما به دنبال رویکرد فرمی نبودیم و کاری در این زمینه انجام نگرفته است اگرچه این رویکرد بسیار مهم و حیاتی است زیرا در رویکرد ژانری به این سوال جواب می‌دهید که ویژگی‌های فرمی آن ژانر چیست و این کار نیاز به توصیفات دقیق دارد تا با جزئیات دانش ادبی انجام شود و در کارکرد گونه شناسی هوز راه‌های نرفته زیادی داریم.

سعدی بنیانگذار زبان فارسی امروز است

احمد نحوی، استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم به بررسی تاریخی زبان فارسی در دوران پیش از ظهور سعدی پرداخت و با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های سعدی، شهرت او در زمان حیات بوده است، گفت: ویژگی دیگر سعدی تأثیر او بر زبان فارسی و ظهور او در منطقه‌ای است که ادبیات فارسی سابقه درخشانی نداشته است و اگر ادعا کنیم که فارسی امروز زبانی است که سعدی بنیان آن را گذاشته، پر بیراه نگفتیم.

وی افزود: اگر در خراسان شاعران بزرگی همچون فردوسی، عنصری و فرخی ظهور کردند وقتی به منابع رجوع می‌کنیم، شعرای بزرگی مثل رودکی پیش از آنان وجود داشتند که زمینه را برای ظهور شعرایی مثل فرخی و فردوسی هموار و فراهم کردند اما این موضوع در فارس صدق نمی‌کند و می‌بینیم که یک شاعری که بیشترین تأثیر را بر زبان فارسی داشته به یکباره ظهور می‌کند و این امر در ادبیات فارسی چندان سابقه‌ای نداشته است.

این استاد دانشگاه در ادامه با بررسی تاریخچه تألیف ها و سروده‌های مؤلفان و شاعران فارسی زبان در فارس پیش از ظهور سعدی گفت: اسناد نشان می‌دهد که زبان فارسی در منطقه جنوب ایران که فارس نامیده می شده است، وضع درخشانی نداشته و غالب مؤلفان و شاعران این دیار آثار خود را تحت تأثیر بغداد به زبان عربی نوشته و سروده‌اند و اشعار فارسی موجود نیز اشعار متوسط الحالی هستند و به رغم اینکه تازی زبان عربی در دیار فارس و در نبود شعرای نام آشنای فارسی زبان به یک باره سعدی ظهور می‌کند و این از شگفتی‌های این استاد سخن است اگرچه پیش از سعدی شخصی همچون شیخ روزبهان بقلی در فارس می‌زیست و شخص خاصی بوده اما به لحاظ نگارش و زبان فارسی شاعری برجسته محسوب نمی‌شود.