بازار یزد

از دیرباز بازارها جزو مکان هایی پر رفت و آمد و شلوغ محسوب می شدند و نقش بسیار مهمی در تجارت داشتند. زمانی که به شهر یزد سفر می کنید با آثار و بافت های تاریخی متعددی رو به رو خواهید شد که هر کدام آن ها حرفی برای گفتن دارند. شاید در میان همه این آثار تاریخی، بازار یزد بهترین و مهم ترین بنای تاریخی این شهر باشد. این بازار شامل سیستم ویژه ای از بادگیرها است که به خاطر موقعیت بیابانی یزد بسیار مهم بوده است. 

 

آثار تاریخی ایران


مسجد کبود تبریز


مسجد کبود که قبل ها به آن مسجد جهانشاه نیز می گفتند یکی از مسجدهای تاریخی شهر تبریز محسوب می شود و در سال ۸۴۵ هجری شمسی در زمان حاکمیت سلطان جهانشاه ساخته شده است. مادام ژان دیولافوا که مهندس ساختمان و باستان شناس فرانسوی بود زمانی که به این شهر سفر کرد و با مسجد کبود رو به رو شد در خاطراتش آن را مجسد آبی تبریز نامید. این مسجد به دلیل کاشی های لاجوردی خود به  فیروزه اسلام مشهور است.



لیست آثار تاریخی ایران

کشور عزیزمان ایران جزو معدود کشورهایی در جهان است که تاریخ غنی و پرباری دارد. به جای جای کشورمان که سفر کنید با سازه های تاریخی متعددی رو به رو خواهید شد که هر کدامشان قدمتی دیرینه دارند و سالانه گردشگران مختلفی را به سمت خود می کشانند. زمانی که صحبت از تاریخ یک مملکت به میان می آید چیزی که آن را از سایر کشورها متمایز می سازد بناهای تاریخی است که از ایام قدیم به یادگار مانده است. وقتی به شهر یا کشوری سفر می کنیم اولین چیزی که به دنبال بازدید از آن هستیم بناهای تاریخی آن است. هیچ چیز به اندازه بازدید از مکان های تاریخی نمی تواند شما را با فرهنگ اقوام مختلف آشنا کند. به همین خاطر است که در سرتاسر جهان بناهای تاریخی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و دولت ها تلاش می کنند هر طور که شده نگهدارنده خوبی برای این بناها باشند. بناهای تاریخی ایران هم کم نیست. کافی است چمدان سفرتان را آماده کنید و دل تان را به جاده بزنید.  به هر شهر و روستایی که سفر کنید حداقل با یک سازه تاریخی رو به رو خواهید شد که جزو جاذبه های آن شهر و روستا محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم مکان های تاریخی ایران را با هم مرور کنیم و ببینیم هر کدام از شهرهای ایران چه جاهای تاریخی در دل خود دارند.


لیست آثار تاریخی ایران

همانطور که گفته شد آثار تاریخی ایران بسیار زیاد و متنوع هستند و می توان به طور متوسط در هر شهر حداقل یک آثار تاریخی را یافت، با توجه به گستردگی آثار تاریخی ایران در ادامه قصد داریم تا برخی از مهم ترین و مشهور ترین آثار تاریخی ایران را به شما عزیزان معرفی کنیم تا آشنایی بیشتری با این آثار پیدا کرده و در زمانی که به شهر های مختلف سفر کردید در حفظ و نگهداری آنها کوشاتر باشید.


میدان نقش جهان اصفهان


 مگر می شود به اصفهان سفر کنید و سری به بناهای تاریخی آن نزنید؟ استان اصفهان یکی از استان های تاریخی کشورمان محسوب می شود و بناهای تاریخی متعددی را هم در دل خود جای داده است. کافی است با تور لحظه آخری خودتان را به این استان زیبا برسانید و با دیدن معماری بی نظیر بناهایش خودتان را به دل تاریخ بسپارید. یکی از همین بناهای تاریخی، میدان نقش جهان است که شهرت جهانی دارد. این میدان در دوره تیموریان ساخته شد اما بعدها در دوره شاه عباس توسعه پیدا کرد و به شکلی که امروز می بینید رسید.

 

جاهای دیدنی اصفهان-

شهر زیبای اصفهان یکی از مهم ترین و توریستی ترین شهر های کشور ایران می باشد و جاذبه های گردشگری

متعددی را در خود جای داده است.


تخت جمشید استان فارس


به جرات می توان گفت تخت جمشید یکی از معروف ترین بناهای تاریخی ایران محسوب می شود و در استان فارس واقع شده است. زمانی که  به 10 کیلومتری مرودشت و 57 کیلومتری شهر شیراز می روید با بنایی تاریخی رو به رو خواهید شد که ساخت آن با دستور داریوش اول در 518 قبل از میلاد انجام گرفته است. تخت جمشید یکی از آثار باستانی ایران است که سالانه گردشگران متعددی را از جای جای ایران و حتی جهان به سمت خود جذب می کند. 

 



ارگ بم در استان کرمان


 در استان کرمان ارگی ساخته شده است که جزو آثار تاریخی ایران محسوب می شود. این ارگ یکی از بزرگ ترین بناهای خشتی جهان محسوب می شود و در کنار جاده ابریشم واقع شده است. ساخت آن به سده 5 پیش از میلاد بر می گردد و تا دوره قاجار قابل سکونت بوده است. ارگ بم پس از زلزله بم به شدت تخریب شد و امروزه ظاهری همچون گذشته ندارد. 



۸ اثر تاریخی برتر ایران

با برترین آثار تاریخی ایران آشنا شوید

ایران کشوری با قدمت، تمدنی دیرینه و فرهنگی غنی، دارای آثار تاریخی ارزشمند زیادی از دوره های مختلف است. زمانی ایران زمین به عنوان امپرطوری قدرتمندی در کل جهان شناخته می شد. شگفتی های تاریخی فراوانی در ایران وجود دارد که بازدید از آن ها برای گردشگران علاقه مند به تاریخ و آثار تاریخی بسیار جالب توجه است. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا با چندی از زیباترین آثار تاریخی ایران آشنا شوید.

 

مسجد امام اصفهان

یکی از آثار تاریخی ایران که از معماری خاص و منحصر به فردی برخوردار است مسجد امام اصفهان نام دارد. نمای این مسجد با ظرافت خاصی پوشیده از موزاییک های آبی و زرد رنگ زیبا می باشد که جلوه ای خیره انگیز به آن داده است. این مسجد به قدری زیباست که هنگام بازدید می توانید ساعت ها در حیاط و اطراف مسجد پیاده گردی کنید، با دقت غرق در جزئیات معماری شوید و به رازهای کشف نشده ی این آثار تاریخی ارزشمند ایرانی پی ببرید.

یکی از تجربیات بی نظیری که نباید در هنگام بازدید از مسجد امام اصفهان از دست دهید این است که در زیر مرکز گنبد اصلی، بر روی مربع کوچکی که سنگ آن جنس متفاوتی دارد بایستید. وقتی در این قسمت ایستادید صحبت کنید، انعکاسی که توسط صدای شما ایجاد می شود غیر قابل وصف است! این تجربه به تنهایی ارزش بازدید از مسجد را دارد.

آثار تاریخی ایران مسجد امام اصفهان

کاخ عالی قاپو، اصفهان

یکی دیگر از آثار تاریخی ایران که دارای معماری خاص و بی نظیر است، کاخ عالی قاپو در اصفهان می باشد. کاخ عالی قاپو به معنای واقعی تداعی گر دوره های تاریخی مختلفی است که گذر زمان را می توانید در آن احساس کنید. ساختمان کاخ عالی قاپو اصفهان در مراحل مختلف احداث شده است. ساخت ورودی آن با استفاده از مکعب های فشرده آغاز شده، سپس به سالن بالا گسترش پیدا کرده و دو طبقه ی دیگر در بالای ورودی به آن اضافه کرده اند.

از آنجایی که در دوره ی سلسله ی صفویان، شاه عباس عالی قاپو را به عنوان محلی برای سرگرمی مهمانان استفاده می کرد، یک سالن مختص موسیقی هم در بالای کاخ وجود دارد. همچنین هر یک از اتاق های کاخ عالی قاپو اصفهان از تزئینات و دکوراسیون ظریف و زیبا برخوردارند.

کاخ عالی قاپو اصفهان اثر تاریخی ایران

مسجد نصیر الملک شیراز

یکی از جاذبه های ایران که شهرتی جهانی دارد، مسجد نصیر الملک شیراز است. نصیر الملک شیراز با نام مسجد صورتی نیز خوانده می شود. به جرات می توان گفت که امکان ندارد گردشگری وارد این بنای ارزشمند تاریخی ایرانی شده باشد و مسحور زیبایی های بی نظیر معماری آن نشود!

مسجد نصیر الملک شیراز از برترین آثار تاریخی ایرانی با معماری منحصر به فرد است. پس اگر به شیراز سفر کردید توصیه می کنیم صبح سحر به بازدید از مسجد صورتی بروید. هنگام طلوع خورشید می توانید از فضای ساکت و آرامش بخش مسجد لذت ببرید. زمانی که خورشید طلوع می کند بازتاب نور از شیشه های رنگی نصیر الملک حال و هوایی عرفانی و فراموش نشدنی را برایتان رقم می زند.

بهتر است بدانید که در دیگر ساعات روز مسجد پر از گردشگرانی است که از سراسر دنیا برای بازدید از معماری بی نظیر آن آمده اند.


چهارطاقی بهاران

ایران از جمله کشورهایی که محسوب می شود که دارای استان ها و شهرستان های به غایت قدیمی و با تاریخی بلند است. یکی از استان های قدیمی ایران که در آن شهرهایی هزار ساله نیز وجود دارد، استان مرکزی است. این استان که همانطور که از نامش پیداست در مرکز ایران قرار دارد شهرستانی به نام تفرش دارد که جزء یکی از قدیمی ترین شهرستان های ایران محسوب می شود. در دوره ساسانیان از تفرش نامی در نوشته های مشهور آن زمان دیده نمی شود، ولی نام طبرش که در آثار مورخین عرب برده شده کلمه ای فارسی است و حدس قریب به یقین می رود که در دوره ساسانیان این محل را تپرش می نامیدند که معرب آن طبرش و بعد ها تفرش شده است. در کتاب تاریخ قم، که حسن بن محمد بن حسن قمی در سال 378 هجری قمری نوشته و بعد ها به دست حسن بن علی بن حسن ابن عبدالملک قمی به فارسی در سال 865 هجری ترجمه شده است، جندین بار نام طبرش دیده می شود و آن را به طبرش بن طهمورث نسبت داده اند. یکی از آثار تاریخی این شهر که از زمان های دور بر جای مانده است، چهارطاقی بهاران نام دارد.


معرفی چهارطاقی بهاران


چهار طاقی بهاران که حدس زده می شود در دوران ساسانیان بنا شده باشد در شهرستان تفرش و روستای بهاران قرار دارد. این بنا مربوط به دوره قبل از اسلام می شود و کاربرد نجومی داشته و هنوز سالم است و اهالی روستا از سایه‌ هایی که ستون ‌های بنا ایجاد می ‌کرد به موقعیت سال و زمان پی می‌ بردند. در کنار چهارطاقی قبرستان قدیمی روستا که مربوط به دوره زرتشتیان و هنوز تعدادی از قبور کهن آن سالم است، نیز توجه ها را به خود جلب می کند، همچنین در کنار این بنا قلعه چهار برج روستا واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۲۱۰۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



مهم ترین آثار تاریخی ایران در خارج کشور را بشناسید + عکس

محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره تعداد از آثار تاریخی ایران که در کشوهای دیگر هستند توضیحاتی ارائه داد

مدیرکل امور موزه ها: از همه آثار تاریخی ایران در کشورهای دیگر خبر نداریم!

تکه‌های گمشده ایران، در موطن خود ناشناخته، اما ستون ثابت مهمترین موزه‌های جهان‌اند. فهرستی بلند می‌توان از این موزه‌ها و مجموعه‌ها نوشت؛ لوور در فرانسه، میهوی ژاپن، متروپولیتن و بریتانیا، ارمیتاژ در روسیه، موزه‌های بروکلین و هنر‌های شهری نیویورک و موزه‌ها و کلکسیون‌های کوچک و بزرگ دیگر.

تکه‌های بزرگ و کوچک؛ از سنجاق برنزی ٣٧٠٠ساله که شاید نخستین تصویر از زایش در جهان باستان باشد، در لرستان پیدا شده و حالا پشت ویترین موزه لوور است، گرفته تا تندیس نقره‌ای گاو بالدار اساطیری بازمانده از ماد‌ها و ششمین گنجینه بزرگ مکشوفه دنیا که از غار کلماکره رفته به گالری محبوبیان لندن یا تکه‌های بزرگ تخت جمشید هخامنشی که سال‌هاست تکیه داده به دیوار‌های موزه بریتانیا. تکلیف بسیاری از آثاری که به نمایش درآمده‌اند، روشن است، اما سرنوشت آن‌ها که در مخازن نگهداری می‌شوند، نامعلوم است.

کسی نمی‌داند چه تعداد از آثار تاریخی این سرزمین، بیرون از این خاک در خلوت مخازن و کلکسیون‌های خصوصی پنهان شده است. محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم نمی‌داند: «از همه آثار تاریخی ایران در کشور‌های دیگر خبر نداریم. فقط فهرست کاتالوگ‌ها را داریم. نمی‌دانیم در مخزن‌ها چه خبر است.»

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی
محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی

ایران همیشه با خروج غیرقانونی آثار باستانی و ورودشان به مجموعه‌های خصوصی و موزه‌های جهان درگیر بوده است. تلاش برای استرداد مجموعه‌های تاریخی به کشور از ٨٠‌سال پیش شروع شد و حاصل آن ١٠مجموعه استردادی بود که آثار تخت‌جمشید، چغامیش، جیرفت و خوروین را در خود داشت، کارگر هم در این گفتگو به «شهروند» می‌گوید ٩٠‌درصد آثار زمانی از ایران خارج شده و به سرزمین‌های دور رفته که کسی به میراث‌فرهنگی اهمیت نمی‌داد و ١٠‌درصد باقیمانده، کار قاچاقچیان است و هنوز ادامه دارد. از طرف دیگر آثار ایران درحالی موزه‌های مختلف دنیا را پر کرده که ایران در ١٠‌سال گذشته همه آثاری را که به موزه‌ها وارد شده، به کشور‌های مبدأ بازگردانده است.

آقای کارگر تعداد زیادی از آثار تاریخی ایران در موزه‌های مختلف و مجموعه‌های دنیا نگهداری می‌شود. آیا برای تهیه فهرستی از این آثار- جدا از فهرست قرمز- تلاشی صورت گرفته است؟

درباره آثاری که موزه‌های مختلف (از آثار به نمایش درآمده‌شان) کاتالوگ منتشر کرده‌اند و آثاری که در سایت‌ها امکان دسترسی به اطلاعات آن‌ها فراهم شده و همین‌طور درباره آثار بسیار شاخص که در مقاله‌ها و کتاب‌های مختلف معرفی شده‌اند، اطلاع داریم، اما این‌طور نیست که فهرست کاملی از همه آثار تاریخی ایران در کشور‌های دیگر داشته باشیم. بسیاری از آن‌ها در مخازن و نقاط دیگر نگهداری می‌شوند و نمی‌شود از آن‌ها خبر داشت.

این آثار از چه طریقی به کشور‌های دیگر راه پیدا کرده‌اند؟

بخش عمده آن‌ها یعنی نزدیک ٩٠‌درصد آثار، در دوره‌ای که کشور ما هنوز آگاهی کاملی از اهمیت و ارزش میراث‌فرهنگی نداشت، از ایران خارج شد. در این دوره بخشی از دنیا به این ارزش‌ها پی برده بود و با استفاده از مجوز‌هایی که داده می‌شد و شرایط مساعدی که در کشور وجود داشت، آثار را می‌بردند. این روند بیشتر در دوره قاجار اتفاق می‌افتاد و در دوره پهلوی این کار رفته‌رفته منسوخ شد. ١٠‌درصد آثار هم به صورت قاچاق از ایران خارج شده و با وجود تمام تلاش‌های صورت‌گرفته این رویه همواره ادامه دارد. باند‌های زیادی هستند که آثار را از مرز ردمی‌کنند، نه فقط در ایران، در سراسر دنیا.

این میان قوانینی هست که موزه‌ها را از پذیرفتن و به نمایش گذاشتن آثار قاچاق منع کند؟

بله. درحال حاضر موزه‌های دنیا به هیچ عنوان آثار قاچاق را نمی‌پذیرند و نمی‌خرند. در این شرایط بیشتر آثار قاچاق به کلکسیون‌های شخصی می‌رود و بعد‌ها ممکن است به حراجی‌ها راه پیدا کند.

ایران در چه صورتی می‌تواند آثارش را طلب کند؟


هر زمان بتوانیم اثبات کنیم که شئی به صورت غیرقانونی، در زمانی که منع قانونی وجود داشته، از کشور خارج شده، می‌توانیم درباره آن ادعا کنیم. آثار موزه‌ای شاخص ما به‌طور مثال در فرانسه و انگلیس زمانی خارج شده‌اند که قوانین و قرارداد‌ها به آن‌ها اجازه می‌داد اشیایی را با خود ببرند.

سهم ایران از آثار شاخصی که بازدیدکنندگان را به موزه‌های دنیا می‌کشاند، چیست؟ از نگاه شما می‌توانیم برای میراث‌فرهنگی مرزی نبینیم و بگوییم متعلق به تمام مردم دنیاست؟ چقدر به نفع ما است؟

ما مالک معنوی این آثار هستیم. بازدید و نمایش آنها، نمایش میراث و فرهنگ و قدرت ما در طول تاریخ است و این بسیار اهمیت دارد. قوانینی در جهان وجود ندارد که سهمی مادی از این آثار به ما بدهد. ایتالیا و یونان با وجود تمام تلاش‌هایی که داشته‌اند، اما نتوانسته‌اند آثار تاریخی‌شان را پس بگیرند و بسیاری از داشته‌هایشان در کشور‌های دیگر به نمایش درمی‌آید و در اختیار موزه‌های مختلف است. آن‌ها هم تلاش کرده‌اند و می‌کنند، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. با این همه، بخش عمده اهمیت تاریخ مصر در دنیا و شناخته‌شدنش، مدیون نمایش آثار موزه‌ای آن در دنیاست.

تندیس مرد صورت زخمی با پوست فلسدار، بازمانده از عصر برنز

جنس آن از ســنگ کلریت، کلسیت، طلا و آهن است. این اثر در سرزمین باختر یا جیرفت در شرق ایران کشف شده و اکنون در اختیار موزه متروپولیتن است. از این تندیس، دو نمونه دیگر هم در ایلام کشف شده است.