حمایت از مالکان خصوصی بناهای تاریخی


مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء با اشاره به ضرورت حفظ و احیای بناهای واجد ارزش تاریخی در بافت‌های تاریخی وفرسوده، از تغییر رویکرد اعطای کاربری در دو سال اخیر (از کاربری‌های صرفا اقامتی و پذیرایی، به کاربری‌های فرهنگی و متناسب با هویت آثار تاریخی) خبر داد.

حمایت از مالکان خصوصی بناهای تاریخی/ تغییر رویکرد در اعطای کاربری بناهای تاریخی

به گزارش ایلنا، هادی میرزائی (مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی) در ادامه سفرهای استانی خود از بناهای تاریخی استان اصفهان بازدید کرد.


او در نشستی که در فرمانداری اردستان برگزار شد گفت: از مجموع ۳۳ هزار و ۶۸۰ اثر ثبت ملی کشور، بالغ بر ۸۰۰ اثر تاریخی در اختیار این صندوق قرار گرفته است تا مرمت و احیا شده و به بهره برداری برسد. به گفته او در ۲ سال گذشته ۷۸ مجموعه تاریخی کشور از طریق این صندوق به سرمایه‌گذار واگذار شده است.


میرزائی با اشاره به اینکه مرمت و احیا بناهای تاریخی اردستان به خوبی صورت نگرفته است اظهار امیدواری کرد حداقل ۲ بنای این شهرستان در سال جاری به بخش خصوصی واگذار شود.


بازگشت بناهای تاریخی به چرخه زندگی


او با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای احیای کاروانسراهای تاریخی و تبدیل آن‌ها به مرکز داد و ستد تصریح کرد: باید در بناهای تاریخی با تشکیل و ایجاد تعاونی‌های مختلف از فناوری‌های جدید استفاده و به نحوی برنامه‌ریزی شود که این مکان‌ها به چرخه زندگی مردم بازگردد و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد. میرزائی با بیان اینکه خانه‌های بومگردی بخشی از اقامتگاه‌ها هستند، تاکید کرد: وقتی بناهای تاریخی و قابل استفاده وجود دارد نباید به دنبال ساخت خانه‌های بومگردی بود.


ایجاد یکپارچگی در حوزه بهره برداری


مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با تاکید لزوم دقت در بهره‌برداری از بناهای تاریخی اظهار داشت: لزومی ندارد در کنار مکان‌های تاریخی، سالن جداگانه‌ای برای اجرای رویداها احداث شود بلکه می‌توان از ظرفیت بناهای تاریخی با رعایت مساله حفاظتی برای این منظور استفاده کرد. میرزائی افزود: در مجموع هشت بنای تاریخی شهرستان اردستان در اختیار صندوق توسعه قرار گرفته است که می‌توان چنین بناهایی را به منظور مرمت، احیا و بهره برداری متناسب با اصالت و هویت اثر تاریخی به سرمایه‌گذار واگذار کرد. او تصریح کرد: مهمترین رویکرد این صندوق انسجام و ایجاد یکپارچگی در حوزه بهره برداری ابنیه تاریخی با مشارکت همه ذی نفعان و مردم منطقه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد