قزوین به جمع شهرهای دارای اثر ثبت جهانی نزدیک شد

قزوین-ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: براساس ارزیابی بازرسان یونسکو وضعیت کاروانسرای سعدالسلطنه مغایرتی با پرونده و مدارک ارسالی این بنا نداشته و به این ترتیب قزوین یک گام دیگر به رسیدن به جمع شهرهای دارای بناهای تاریخی ثبت جهانی نزدیک شد.

به گزارش ایرنا، ثبت جهانی بناهای تاریخی علاوه بر اینکه به حفظ و صیانت این بناها که برگی ارزشمند از هویت، تاریخ و فرهنگ ملل مختلف هستند کمک می کند، در رونق گردشگری و اقتصاد شهرها و کشورها نیز بسیار مهم ارزیابی می شوند.بسیاری از گردشگران مقاصدی را انتخاب می کنند که دارای آثار تاریخی ثبت جهانی باشد.

قزوین با وجود تنوع بالا در برخورداری از آثار تاریخی برخلاف خیلی از کهن شهرهای ایران تاکنون اثر ثبت جهانی در یونسکو نداشته که شاید بتوان این موضوع را یک خلاء و پاشنه آشیل برای جذب گردشگر به ویژه گردشگران خارجی برای این شهر و استان دانست.

با این وجود به نظر می رسد این خلاء به زودی از میان می رود و در آینده نه چندان دور سعدالسلطنه یکی از بناهای تاریخی باشکوه این استان به عنوان اولین اثر از قزوین، ثبت جهانی شود.

ایرنا: در ماه گذشته کارشناس ارزیابان یونسکو از سعدالسلطنه بازدید کردند، از آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی این بنای تاریخی بگویید.

در این بازدید هیچ مغایرتی از سوی ارزیابان اعزامی نسبت به وضعیت مجموعه با پرونده ارسالی به یونسکو مشاهده و گزارش نشد و این بدان معناست که ثبت جهانی این مجموعه بنای تاریخی عظیم و باشکوه تقریبا قطعیت یافته است.

آنطور که اعلام شده در تیرماه سال ۱۴۰۱ یا ژوئیه ۲۰۲۲ این پرونده در یونسکو مورد طرح و بررسی قرار می گیرد و باید شاهد ثبت اولین اثر تاریخی قزوین در بین آثار جهانی باشیم.

با ثبت جهانی این مجموعه تاریخی امیدواریم در دوران پساکرونا بتوانیم سهم بیشتری را در جذب گردشگران خارجی از نقاط مختلف دنیا داشته و همچنین تعداد بیشتری از گردشگران هموطن را در شهر زیبا و تاریخی قزوین ببینیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد